Del siden:

”Tjek på plast” – et nyt læringsspil fra Plastindustrien

Plast er en integreret og vigtig del af vores hverdag. Men det er også et emne, der skaber debat – også i undervisningssammenhæng i folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser.

Brancheforeningen Plastindustrien har derfor netop lanceret læringsspillet ”Tjek på plast”. I spillet skal eleverne forholde sig til en række spørgsmål om plast, der blandt andet sætter fokus på genanvendelse, biobaseret plast og plastaffald i naturen.

– Vi oplever stor interesse for både elever og lærere, da plast er et emne, som fylder mere og mere i undervisningen. Derfor har vi udviklet et læringsspil for at samle noget af al den viden, der er efterspørgsel på. Ved at spille ”Tjek på plast” bliver eleverne klogere på de mange nyttige hverdagsprodukter i plast, og de får også indblik i, hvordan vi arbejder for at løse plastens forskellige udfordringer, fortæller Jo Dietrich, der er uddannelseskonsulent i Plastindustrien.

Samtalestarter: Hvordan anvender vi bedst plast i fremtiden?

Konceptet bag ”Tjek på plast” er, at læringsspillet skal fungere som en samtalestarter i undervisningen, hvor eleverne også opfordres til at komme med forslag til, hvordan plast kan anvendes bedre i fremtiden.

”Tjek på plast” kan bruges i fagene fysik/kemi, geografi og biologi samt i udskolingens fællesfaglige undervisning. Derudover er det også velegnet til de gymnasiale naturfaglige grundforløb. Spillet er oplagt at bruge indledningsvist i et undervisningsforløb om plast.

Eleverne bliver også motiverede af, at ”Tjek på plast” kan fungere som en quiz, hvor der er et element af konkurrence i.

”Tjek på plast” kan afprøves gratis på www.plast.dk/tjekpaaplast

På hjemmesiden kan spillets lærervejledning og et samlet undervisningsforløb om plast med tilhørende elevøvelser downloades.

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret med det sidste nye fra Agtrup Plast og plastbranchen.